Perfect Earth: Orangutans – een bordspel met een missie

Hugonieuws

Herstel een kaalgekapt stuk regenwoud op Borneo en leid je orang-oetans naar de laatst overgebleven doerianbomen. Dat is het doel van Perfect Earth: Orangutans: een nieuw bordspel dat momenteel wordt ontwikkeld door Christian Batist, spelletjesbedenker en oprichter van Perfect Earth.

“Het begon drie jaar geleden tijdens onze zomervakantie op Ameland. Het is een soort hobby van ons om tijdens onze vakanties spellen te bedenken. Mijn vrouw kwam op het idee van een spelbord met zeshoekige vakjes waarop je door een combinatie van samenwerken en competitie het speelgebied uitbouwt waarover de pionnen van jou en je tegenspeler zich kunnen bewegen. Doel is dat je naar het midden van het spelbord toespeelt.”

Tijdens die vakantie werd met papier, karton en kleurpotloden het eerste prototype gemaakt. Het hele gezin was enthousiast en het idee werd verder uitgediept. Nog zonder orang-oetans trouwens. Die werden er later bij bedacht.

Gamification

Christian heeft jarenlang gewerkt als adviseur voor grote community-based games en begeleidde onder andere de Nederlandse introductie van Habbo Hotel: een virtueel hotel waar je online mensen kunt ontmoeten en spellen kunt spelen. In 2012 had het spel wereldwijd bijna een kwart miljard gebruikers. Dit succes maakte het voor adverteerders als ING en Nike interessant om binnen de omgeving van Habbo Hotel te adverteren.

Het grote succes van Habbo Hotel maakte Christian bewust van de aantrekkingskracht van gamification en community-based spellen op kinderen. Tegelijkertijd voelde hij zich in toenemende mate ongemakkelijk bij het verdienmodel van het virtuele hotel. Behalve de advertentie-inkomsten, konden gebruikers tegen betaling hun hotelkamer inrichten.

“Toen ik op het punt stond om zelf vader te worden, vroeg ik mij af of ik wel geld wilde verdienen aan kinderen en of ik niet beter de aantrekkingskracht van gamification en online communities kon gebruiken om kinderen bewust te maken van hun impact op hun natuurlijke omgeving.”

Na 2 jaar onderzoek en 300 gesprekken met mensen uit het veld, ontstond Perfect Earth: een onderneming die met spelletjes en gamification het ontdekkend leren bij kinderen wil stimuleren en hen zo kritisch wil laten kijken naar hun eigen rol in milieu- en klimaatvraagstukken. Een van de eerste projecten is Perfect Earth EDU: een online leerplatform voor basisschoolleerlingen waarin momenteel leerlijnen over voeding en klimaat worden aangeboden.

Staatsbosbeheer

“Later hebben we de apps Perfect Earth: Animals en Perfect Earth: Adventures ontwikkeld. De eerste app is een spel gebaseerd op geocaching en kwam tot stand in samenwerking met Staatsbosbeheer. Kinderen gaan in de natuur op zoek naar virtuele dierenkaarten en ontdekken interessante weetjes over de dieren die daar voorkomen. Toen we met dit idee bij Staatsbosbeheer kwamen, waren ze heel enthousiast. Het spel was voor hen een manier om meer kinderen te betrekken bij de dieren die in de natuurgebieden van Staatsbosbeheer leven.”

Het spel is voor Staatsbosbeheer zo’n succes dat Christian nu contact heeft met 40 boswachters die hun ideeën met hem delen.

Naast de online games en platforms ontwikkelde Perfect Earth ook een fysiek kaartspel: Perfect Earth: Explorer. Doel van het spel is het herstellen en behouden van het regenwoud door in verschillende habitats de juiste dieren te introduceren. Kinderen leren zo niet alleen over de dieren die in het regenwoud leven, maar ook hoe dit ecosysteem is opgebouwd.

“Kaart- en bordspellen zijn veel meer sociaal. Door samen rond de tafel een spel als Explorer of Orangutans te spelen, nodig je kinderen uit om vragen te stellen en samen na te denken over het vraagstuk dat centraal staat in het spel.”

Spelend leren

Het verhaal van Perfect Earth: Orangutans: in het regenwoud van Borneo is een groot stuk oerwoud gekapt. Het enige wat de houthakkers hebben laten staan, is een groepje doerianbomen. De vruchten van die boom vonden ze zo enorm stinken, dat ze er niet in de buurt wilden komen. Orang-oetans zijn echter verzot op doerians, maar om de bomen te bereiken, moet eerst het bos weer terugkomen.

“Het spel sluit daarmee aan op de werkelijke situatie in het regenwoud van Borneo. Door ontbossing en fragmentatie van het regenwoud wordt het voor orang-oetans steeds moeilijker om voedsel te vinden. Hierdoor worden ze gedwongen het bos te verlaten en op plantages of in dorpen naar voedsel te zoeken, waar ze het gevaar lopen om door mensen gevangen of gedood te worden.”

Zelfs de spelstrategie laat zich vergelijken met de werkelijkheid. Hoewel orang-oetans vaak alleen zijn, zijn het geen solitaire dieren. Het is de schaarste in het regenwoud die het leven in groepen onmogelijk maakt en als er meer voedsel is, zoeken ze elkaar vaak op. Ook in het spel speel je steeds met één orang-oetan tegelijk, maar het is wel mogelijk om samen te werken om zo je kansen om het spel te winnen te vergroten.

“Het zijn dit soort details die het spel zo leerzaam maken. Je kunt bijvoorbeeld ook allerlei dieren op het speelbord ontdekken en het instructieboekje staat vol feitjes over het regenwoud op Borneo.”

Het spel is daardoor ook prima te gebruiken als lesmateriaal. De leerlingen leren onder andere over waarde van het tropisch regenwoud (kerndoel 49 van het basisonderwijs) en om met zorg met het tropisch regenwoud om te gaan (kerndoel 39).

Crowdfunding

Op dit moment bestaat van het spel alleen nog een prototype van de marktversie. Met deze versie zal het spel de komende tijd onder zoveel mogelijk mensen uitgebreid getest worden. Maar Christian is er al van overtuigd dat het spel goed in elkaar zit:

“Mijn kinderen trekken de eigengemaakte versie al sinds de vakantie in Ameland steeds weer uit de kast. Als een spel na zoveel jaar nog steeds zo vaak wordt gespeeld, dan weet je dat het een leuk spel is.”

Om het spel op de markt te krijgen is Christian een crowdfunding op Kickstarter gestart. Wie mee wil helpen kan terecht op Kickstarter.